Skip to content

طرز تهیه نان لواش خانگی

طرز تهیه نان لواش خانگی

نان لواش یک نان نرم و مسطح است که به راحتی می توان آن را تا کرد. لواش، نان کلاسیک خاورمیانه ای است که مورد علاقه خیلی از افراد است و در کشورهایی مانند ارمنستان، ایران، آذربایجان و ترکیه رایج است. به طور نان سنتی لواش را در تنور (آجر یا تنور چوبی)  یا روی  ساج تاوا درست می‌کنند، اما از تابه نچسب نیز برای تهیه آن میتوان استفاده کرد. در این بخش قصد داریم به بررسی نحوه پخت نان لواش خانگی بپردازیم.

مواد لازم برای تهیه پخت نان لواش خانگی

آب و شیر

آب گرم و شیر قسمت مایع این دستور غذا است. در این دستور از ترکیب شیر و آب استفاده می کنیم تا مطمئن شویم خمیر نرم و لطیف است و طعم آن بی نظیری دارد. نکته مهم این است که شیر و آب خیلی داغ نباشند زیرا باعث از بین رفتن مخمر خواهد شد به طوری که مخمر گل نمی دهد.

روغن نباتی

 در حالی که انتخاب ما برای این دستور روغن نباتی است، می توانید از هر روغن با طعم خنثی دیگری برای تهیه این دستور استفاده کنید. در این دستور برای تهیه نان لواش خانگی استفاده از کره را پیشنهاد نمی شود زیرا باعث تغییر بافت و طعم می شود.

تهیه کردن نان لواش در خانه

مخمر

می توانید از مخمر خشک فوری یا فعال استفاده کنید. در صورت استفاده از مخمر خشک فعال، لطفاً قبل از اضافه کردن بقیه مواد، آن را چند دقیقه در آب و شیر فعال کنید.

آرد

 آرد معمولی برای این دستور غذا خوب عمل می کند. اگر از آرد سبوس دار استفاده می کنید، بیش از 50 درصد از کل آرد استفاده شده در دستور پخت را استفاده نکنید، زیرا لواش را خشک و سفت می کند.

  •  ¾  فنجان آب گرم
  •  ¾  فنجان شیر گرم
  • 1 قاشق غذاخوری روغن نباتی
  • 1 قاشق چایخوری نمک
  • 1 قاشق غذاخوری مخمر فوری
نان لواش خانگی

طرز تهیه نان لواش خانگی فوری

خمیر را درست کنید

در یک کاسه بزرگ، آب گرم، شیر گرم، روغن نباتی، شکر، نمک و مخمر فوری را مخلوط کنید تا با هم ترکیب شوند. مطمئن شوید که مخمر شما “فوری” است و به زمان اضافی برای فعال شدن نیاز ندارد. 

آرد را کم کم به مخلوط آب و شیر اضافه کنید و مخلوط کنید تا خمیر یکدست شود. می توانید از همزن با قلاب خمیر استفاده کنید و حدود 8 دقیقه ورز دهید تا خمیر جمع شود.

همچنین می توان خمیر را با دست درست کرد. خمیر را روی سطح کمی آرد پاشی شده منتقل کنید و حدود 10 دقیقه ورز دهید تا یکدست شود. خمیر فقط کمی چسبناک خواهد بود.

استراحت خمیر

خمیر را به شکل توپ درآورد و مقداری روغن روی سطح آن بمالید. آن را در یک کاسه بزرگ قرار دهید و با پوشش پلاستیکی بپوشانید. سپس آن را در مکانی بدون آب مانند فر خاموش یا مایکروفر بگذارید تا به مدت 40 دقیقه عمل بیاید. 

خمیر را فرم دهید 

بعد از 40 دقیقه خمیر را به آرامی ورز دهید و به 20 قسمت تقسیم کنید. هر خمیر را به شکل توپ درآورید و روی همه آنها را با حوله آشپزخانه بپوشانید تا خشک نشوند. 

لواش را در تابه بپزید

یک تابه نچسب بزرگ را روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. سطح و وردنه خود را آرد پاشی کنید. یکی از گلوله های خمیر را بگیرید و بقیه را با حوله بپوشانید. خمیر را پهن کنید تا خیلی نازک شود. آن را روی ماهیتابه قرار دهید و حدود 45 تا 60 ثانیه بپزید تا حباب ها ظاهر شوند. طرف دیگر را برگردانید و به مدت 45 ثانیه بپزید تا کاملا پخته شود. به بشقاب بریزید و با حوله آشپزخانه بپوشانید. با بقیه گلوله های خمیر این کار را تکرار کنید.

نان لواش خانگی

نکات مهم برای تهیه نان لواش خانگی

  • همیشه یک حوله روی گلوله های خمیر نگه دارید و آنها را یکی یکی باز کنید. اگر با حوله نپوشانید، چانه ها سطح سختی ایجاد می کنند که از حباب زدن نان جلوگیری می کند. 
  • مطمئن شوید که خمیرتان خوب ورزیده شده باشد. باید احساس نرمی و لطافت داشته باشد اما خیلی چسبناک نباشد. از اضافه کردن آرد بیشتر از آنچه در دستور غذا در نظر گرفته شده است خودداری کنید. 
  • برای نان های لواش پخته شده یک بشقاب و یک دستمال آشپزخانه روی پیشخوان بگذارید. هر لواش پخته شده را در بشقاب قرار دهید و بلافاصله با حوله بپوشانید تا خشک نشود. می توانید آنها را روی هم قرار دهید.  

در صورتی که قصد تهیه ادوات و ماشین آلات صنعت نانوایی را دارید بهترین پیشنهاد به شما تهیه این تجهیزات از شرکت اطمینان ماشین راد است. شرکت اطمینان ماشین راد دانش آکادمیک و عملی در زمینه تولید تجهیزات نانوایی، از جمله معتبر ترین شرکت های تولید کننده ماشین آلات و تجهیزات نانوایی اعم از دستگاه سه کاره سرهم، دستگاه سرد کن نان و میز گردان در سطح کشور به شمار می رود. شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان با متخصصان مجرب مجموعه اطمینان ماشین راد در ارتباط باشید.

سوالات متداول

مدت زمان ماندگاری لواش چقدر است؟

این یک نان خانگی است که به این معنی است که حاوی هیچ گونه مواد نگهدارنده ای نیست و بنابراین ماندگاری بالایی ندارد. لواش حدود دو روز در کیسه نان در دمای اتاق و سپس تا یک هفته در یخچال نگهداری می شود.

چرا  خمیر پف نمی کند؟

دلیل اصلی خوب نشدن خمیر به دلیل فعال نشدن مخمر است. اگر مایع خیلی گرم یا خیلی سرد باشد، مخمر فعال نمی شود. دمای ایده آل بین 43 تا 48 درجه سانتیگراد  است.

نان بعد از یک روز خشک می شود، چگونه می توانم آن را احیا کنم؟

لواش به راحتی خشک می شود بنابراین بهتر است آن را در کیسه نان یا کیسه زیپ لاک نگهداری کنید. با این حال، اگر کمی خشک شد، فقط چند قطره آب بپاشید و سپس به مدت 10 ثانیه در مایکروویو قرار دهید.

هنوز نظری وجود ندارد، اولین نفر باشید.


وارد کردن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

شما می توانید برای خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تجهیزات نانوایی شرکت اطمینان ماشین راد با مشاوران این مجموعه در ارتباط باشید.