Skip to content

راه های افزایش کیفیت نان

راه های افزایش کیفیت نان

چگونه نان با کیفیت داشته باشیم

نان یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی در سبد خانوار می باشد. از این رو افزایش کیفیت نان از اهمیت بالایی برخوردار است. به عوامل بهبود دهنده کیفیت نان خواهیم پرداخت:

برای افزایش کیفیت نان از مواد تازه و ارگانیک استفاده کنید

استفاده از مواد تازه و ارگانیک اولین نکته پخت نان با کیفیت است. آرد تازه و ارگانیک سرشار از آنزیم ها و پروتئین هایی است که باعث عمل آمدن بهتر خمیر می شود. برای پخت نان با کیفیت، تازه ترین آرد را تهیه کنید و از تازگی آن مطمئن شوید. آرد پس از آسیاب کردن به سرعت اکسید می شود و مقداری از پروتئین خود را از دست می دهد که و همین امر از کیفیت آرد به مقدار زیادی کم می کند.

کمتر از آرد مورد نیازتان استفاده کنید

بهتر است خمیر را در اولین ورز دادن “صاف و کشسان” نکنید. زیرا امر باعث سنگین شدن نان شما می شود. شما می توانید برای افزایش کیفیت نان تا یک سوم آرد ذکر شده  در مواد مورد نیاز برای تهیه نان را نگه دارید تا بعد از اولین ور آمدن به خمیر اضافه کنید.  

با دست خیس ورز دهید

هنگام ورز دادن خمیر بهتراست سطح داخلی دست های خود را خیس نمایید و از آرد پاشی به سطح  داخلی دست ها اجتناب کنید. این کار باعث می شود خمیر به دستتان نچسبد. لازم به ذکر است که عمل اشتباه آرد پاشی برای کم کردن حالت چسبناک خمیر، صرفا سبب سنگین شدن خمیر و در نتیجه کاهش کیفیت نان می شود.

نمک را فراموش نکنید

نان بدون نمک بی مزه است و به خوبی شکل نمی گیرد. نمک بافت نان را تغییر می دهد. برای هر قرص نانی که در دستورتان دارید، حدود 1 قاشق چایخوری نمک اضافه کنید. نمک بیش از حد می تواند مخمر را مهار کند، بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید.

چگونه کیفیت نان را افزایش دهیم

فر یا تنور خود را از قبل گرم کنید

برای افزایش کیفیت نان قبل از قرار دادن خمیر نان خود، فر یا تنور را به مدت حداقل 20 دقیقه از قبل گرم کنید. برخی از نانوایی های صنعتی تنور را به مدت یک ساعت کامل گرم می کنند. نان را در دمای 80 درجه بپزید تا پوسته آن قهوه ای ترد و کاراملی شود. شما نمی توانید در این مرحله عجله کنید. بهترین نکته برای تهیه نان این است که اجازه دهید فر از قبل گرم شود تا زمانی که نان ها را داخل آن می گذارید، حرارت خود را از دست ندهد.

در پخت نان عجله نکنید

حداقل 4 ساعت برای درست کردن یک نان فوق العاده زمان بگذارید. خمیر برای تخمیر، سفت شدن و پختن به زمان نیاز دارد. 

افزایش کیفیت نان

راه های افزایش کیفیت نان

استفاده از آرد مرغوب

 استفاده از آرد مرغوب در پخت نان نتیجه بهتری را به دنبال دارد. آرد گندم رایج ترین نوع آرد مورد استفاده در پخت نان است.  گندم سرشار از گلوتن است، پروتئینی که به خمیر خاصیت ارتجاعی و استحکام می بخشد. هنگامی که مخمر و آرد با مایع مخلوط می شوند و سپس ورز داده می شوند، گلوتن تشکیل می شود تا شبکه ای ایجاد شود که حباب های دی اکسید کربن تولید شده توسط مخمر را به دام می اندازد.

پخت نان با آرد گندم کامل گلوتن کمتری دارند و نان های متراکم تری درست می کنند. به همین دلیل است که دستور پخت نان های مختلف معمولاً به مقداری آرد چند منظوره نیاز دارند که گلوتن را افزایش می دهد و نان های سبک تر می سازد.

به دمای آب توجه کنید

 برای افزایش کیفیت نان باید به دمای آب توجه نماییم. آب مورد استفاده در پخت نان باید ولرم باشد تا خمیر مناسبی برای پخت نان با کیفیت ایجاد شود. لازم به ذکر است که آب عملکرد مهمی در تولید نان دارد و 2 کار مهم را انجام می دهد:

  • مخمر را حل کرده و فعال می کند.
  • با آرد مخلوط می شود تا خمیری چسبناک ایجاد شود.

خوب ورز دادن

خمیر را باید با دست یا ماشین پخت به مدت کافی ورز داد تا زمانی که بافت آن یکدست شود. در صورتی که به صورت خانگی نان می پزید بهتر است است که خمیر نان را با دست ورز دهید تا از سفت شدن خمیر جلوگیری نمایید. اما در صورتی که نانوا هستید و در مقیاس زیاد نان تولید می کنید بهتر است است خمیر نان را برای عملکرد بهتر با دستگاه ورز دهید. به شما نانوایان عزیز پیشنهاد می شود که دستگاه های نانوایی مورد نظر خود را از شرکت اطمینان ماشین راد تهیه نمایید. این شرکت با پشتوانه علمی قوی و سابقه درخشان، ارائه دهنده به روز ترین ابزار و ماشین آلات نانوایی در سطح کشور می باشد. 

استراحت کافی

 خمیر را باید پس از ورز دادن به مدت 30-40 دقیقه قبل از قرار دادن در فر یا تنور استراحت دهید. این کار سبب افزایش کیفیت نان می شود.

استفاده از مخمر فعال

استفاده از مخمر فعال و مرغوب سبب افزایش کیفیت خمیر می شود.

اطمینان از اندازه گیری دقیق

 اطمینان حاصل کنید که مواد را به طور دقیق در نسبت های مورد نیاز برای پخت اندازه گیری کنید.

نحوه افزایش کیفیت نان

نکات مهم برای بهبود کیفیت نان

  • از مخمر با کیفیت و فعال استفاده کنید.

  برای افزایش کیفیت نان از مخمری که در جای خنک و تاریک نگهداری شده است استفاده کنید. اگر مخمر در محل گرمتری نگهداری شود، ممکن است عملکرد درستی نداشته باشد. همچنین تاریخ انقضا را بررسی کنید و مطمئن شوید که مخمر تاریخ گذشته نیست.

  • چگونه تشخیص دهیم که مخمر فعال است؟

 هنگام مخلوط کردن مخمر با آب، مخلوط باید شروع به حباب زدن کند. اگر بعد از 5-10 دقیقه هیچ اتفاقی نیفتد، مخمر فعال نیست و در غیر این صورت خمیر شما عمل نمی آید.

  • اجازه دهید خمیر در دمای اتاق ور بیاید.

باید حداقل به خمیر 3 ساعت زمان داده شود. زمان دادن به خمیر در دمای اتاق باعث ایجاد بافت سبک و ترد و طعم دلپذیرتر می شود. 

نحوه افزایش کیفیت نان

سوالات متداول

اگر اجازه ندهید نان شما به اندازه کافی پف کند یا به اصطلاح ور بیاید، چه اتفاقی می افتد؟

اگر اجازه ندهید نان به اندازه کافی عمل بیاید، هنگام پخت نان سفت و بیاته می شود، پس حتما به آن زمان زیادی بدهید تا به راحتی ور بیاید. زمانی که بند انگشت خود را در خمیر فرو می‌کنید و فرورفتگی به آرامی ایجاد می شود، می‌توانید متوجه شوید که نان به اندازه‌ی کافی عمل آمده است یا خیر.

اگر نان شما بیش از حد ضخیم شود چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که نان پخته شده نان ضخیمی باشد، نان ترک خورده و می ریزد. اگر خمیر شما سفت شد، فقط آن را با مشت بکوبید، آن را به طور مختصر ورز دهید و نازک کنید.  این روش یکی از راه های افزایش کیفیت نان می باشد.

چگونه متوجه می شویم که نان بیش از حد ورز داده شده است؟

خمیر بیش از حد ورز داده شده می تواند نان سفت و بیاته را تولید کند. خبر خوب این است که وقتی خمیر را با دست ورز می‌دهید، تقریباً غیرممکن است که خمیر بیش از حد ورز بخورد. ورز دادن خمیر با دست به میزان لازم از جمله راه های افزایش کیفیت نان می باشد.

هنوز نظری وجود ندارد، اولین نفر باشید.


وارد کردن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

شما می توانید برای خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تجهیزات نانوایی شرکت اطمینان ماشین راد با مشاوران این مجموعه در ارتباط باشید.