Skip to content

آرد قهوه ای چیست

آرد قهوه ای چیست

انواع آرد

آرد ها از آسیاب کردن غلاتی مانند گندم، ذرت و… بدست می آیند و خواص فوق العاده ای نیز برای بدن دارند. همین موضوع باعث پدید آمدن مدل های مختلف آرد شده که هر کدام از آنها کاربرد مختص به خود را دارند. انواع مدل های آرد شامل آرد تیره یا همان آرد قهوه ای، نول، ستاره، گندم کامل و… است که در ادامه به طور کامل و دقیق آن ها را برای شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

آرد نول

یکی از محبوب ترین مدل های آرد که کاربرد اصلی آن در پخت کیک و شیرینی می باشد، آرد نول است. آرد نول را با نام های آرد سه صفر و آرد سفید قنادی نیز می شناسند که دارای بافتی نرم و یکدست است. این آرد پروتئین بسیار بالایی داشته و به دلیل نداشتن سبوس، رنگ روشنی نیز دارد.

آرد گندم کامل

آرد گندم کامل غنی ترین نوع آرد محسوب می شود که در تولید آن هیچ کدام از خواص و بخش های گندم از بین نمی روند. این آرد پایه اصلی نان سنگک و بسیاری از نان های دیگر بوده و به عنوان آرد سبوس دار نیز شناخته می شود. میزان سبوس گیری این آرد حدود 5 درصد است که عدد بسیار کمی به حساب می آید.

به دلیل سبوس زیادی که در ساختار آرد گندم کامل وجود دارد، این آرد رنگ قهوه ای و جالبی به خود گرفته است. به همین خاطر برخی افراد این آرد را با آرد تیره یا همان آرد قهوه ای اشتباه می گیرند؛ اما باید بگوییم که آرد قهوه ای از برنج تهیه شده و تفاوت زیادی با آرد گندم کامل دارد.

آرد گندمی

آرد ستاره

نوعی دیگری از آرد در صنعت پخت نان و شیرینی وجود دارد که به آن آرد ستاره می گویند و برخی ها آن را با نام آرد فانتزی نیز می شناسند. این آرد در تهیه نان بربری و نان های حجیم و نیمه حجیم مورد استفاده قرار می گیرد که میزان سبوس گیری آن حدود 18 درصد است.

علاوه بر پخت نان های حجیم که کاربرد اصلی آرد ستاره محسوب می شود، از این آرد در پخت کیک و شیرینی نیز استفاده می کنند. این امر به دلیل حجم گیری بالای این آرد اتفاق می افتد که باعث ایجاد بافتی نرم و اسفنجی در کیک و شیرینی می شود.

آرد جوانه گندم

از سبک ترین انواع آرد که در درست کردن غذا و پخت نان های مختلف استفاده می شود می توان به آرد جوانه گندم اشاره کرد. این آرد فاقد سبوس بوده و همین موضوع باعث ایجاد خواص زیادی مانند لاغری اندام، چاق کردن صورت، استفاده هنگام بدنسازی و… شده است.

آرد گندم تنها از بخش جوانه و نشاسته ای گندم بدست می آید که برای تولید این آرد، جوانه گندم را در آفتاب خشک و سپس آسیاب می کنند. این آرد مانند آرد قهوه ای که با نام آرد برنج قهوه ای نیز شناخته می شود خواص فوق العاده ای داشته و برای بدن بسیار مفید است.

برای تهیه نان دادچه دامغانی، نان شیرمال و نان لواش خانگی و… به راحتی می توانید از آرد جوانه گندم استفاه کنید. همچنین نانوایی ها نیز از آرد جوانه گندم برای تهیه انواع نان من جمله نان لواش، نان سنگک و… استفاده میکنند. امروزه اغلب نانوایی برای ایجاد یک خط تولید نان تمام اتوماتیک از دستگاه نان درآر، دستگاه سردکن ریلی و میز گردان استفاده می کنند.

آرد با جوانه گندم

آرد ذرت

اگر به دنبال یک آرد جذاب، خوش طعم و فوق العاده مفید هستید، پیشنهاد ما استفاده از آرد ذرت است. آرد ذرت ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. استفاده از آرد ذرت باعث جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها، بیماری های مجرایی و… می شود.

آرد قهوه ای

آرد قهوه ای یا آرد تیره یا نوع آرد سبوس دار به حساب می آید که خواص فوق العاده ای برای سیستم گوارش و دیگر اعضای بدن دارد. توجه داشته باشید که این آرد با آرد برنج معمولی تفاوت دارد و از خواص بیشتری نسبت به آن برخوردار است. از مهم ترین ویژگی های آرد برنج قهوه ای می توان به عدم وجود گلوتن در ساختار آن اشاره کرد. گلوتن باعث مختلف کردن سیستم گوارش بدن در افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند می شود.

آرد تیره

مزایای استفاده از آرد قهوه ای در پخت نان

مزایای استفاده از آرد قهوه ای در پخت نان به شرح ذیل می باشد:

  • کمک به کاهش وزن به دلیل وجود فیبر فراوان
  • شامل آنتی اکسیدان
  • غنی از منگنز
  • دارای روغن های خوراکی گیاهی
  • مبارزه با عفونت باکتریایی کاندیدا
  • دارای سلنیوم فراوان
  • مبارزه در برابر کلسترول
  • و…
آرد برنج قهوه ای

سوالات متداول

آیا آرد قهوه ای برای کاهش وزن مفید است؟

بله؛ آرد قهوه ای یکی از مفیدترین آرد هایی است که از برنج سبوس دارد تولید شده و به دلیل فیبر فراوانی که در ساختار خود دارد، در روند کاهش وزن، بهبود سیستم گوارش و هضم غذا تاثیر فوق العاده ای خواهد گذاشت.

آرد تیره از چه دانه غلاتی یا نشاسته ای تهیه می شود؟

آرد تیره که آن را با نام آرد قهوه ای نیز می شناسند، از برنج قهوه ای بدست می آید. برنج قهوه ای همان برنج سبوس دار می باشد که به دلیل وجود سبوس فراوان در ساختار خود رنگی تیره و قهوه ای به خود گرفته است.

چرا از آرد برنج قهوه ای در پخت نان استفاده می شود؟

نان یکی از مهم ترین خوراکی های غلاتی به حساب می آید که در اکثر وعده های غذایی ما جای گرفته است. همین امر موجب شده تا استفاده از آرد قهوه ای که مزایا و فواید زیادی برای بدن دارد، در پخت نان نیز نقش داشته باشد.

هنوز نظری وجود ندارد، اولین نفر باشید.


وارد کردن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

شما می توانید برای خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تجهیزات نانوایی شرکت اطمینان ماشین راد با مشاوران این مجموعه در ارتباط باشید.