Skip to content

علت دو لایه شدن نان

علت دو پوسته شدن نان چیست؟

ساختار نان لواش

نان لواش یکی از پرمصرف ترین نان هایی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. این نوع نان به دلیل داشتن ساختار خاص خود، برخلاف سنگک، قادر است تازگی و نرمی خود را تا مدت زمان طولانی حفظ کند. 

ویژگی های دستگاه نانوایی مورد استفاده برای پخت این نوع نان و آرد مورد استفاده برای پخت این محصول، از مواردی هستند که در طعم و مزه نان لواش موثر هستند. 

برای پخت نان لواش معمولا از آرد گندم استفاده می شود. آردی که برای تولید این نوع محصول مورد استفاده قرار می گیرد، دارای ترکیبات پروتئین، آهن، فیبر و اسید فولیک است. این نوع آرد از دانه های گندم تهیه شده و پس از مرحله سبوس گیری با درجه استخراج 85 درصد، برای پخت نان لواش با بافت نرم مورد استفاده قرار می گیرد.

 آرد لواش جزء آردهای روشن است و میزان سبوس کمتری دارد. همانطور که گفته شد؛ نوع دستگاه مورد استفاده برای پخت نان لواش اهمیت بسیار زیادی دارد. شرکت اطمینان ماشین راد از بهترین شرکت های تولید کننده تجهیزات نانوایی است تا بتوان بهترین نوع نان لواش را به مشتری ارائه داد. 

استفاده از دستگاه های باکیفیت برای پخت نان لواش اهمیت بسیار زیادی دارد. در حقیقت با استفاده از این نوع دستگاه ها، میتوانید نان لواش با کیفیت همراه با طعم و مزه عالی بپزید. توجه داشته باشید که نان لواش را به هیچ عنوان در معرض هوای آزاد قرار ندهید چرا که در این صورت سفت و خشک می شود. اگر در محل مناسب قرار دهید می توانید به مدت طولانی از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. از آنجایی که طرز پخت آسانی دارد، در بسیاری از کشورهای مختلف پخته شده و به مصرف می رسد. 

بسیاری از نانوایی برای کاهش دمای نان پخته شده از دستگا سرد کن ریلی برای سرد کردن نان قبل از بسته بندی استفاده می کنند. همچنین دستگاه های سرد کن اسپیرال صنعتی نیز وجود دارد که بسیاری از کسب و کارهای عظیم از آنها برای کاهش دمای نان فانتزی استفاده می کنند.

دولایه شدن نان

مشکلات رایج در پخت نان لواش

در هنگام پخت نان لواش ممکن است با مشکلاتی مانند خوب پخته نشدن نان لواش، خمیر شدن آن، سفتی بیش از اندازه یا دو پوست شدن نان مواجه شویم. نان لواش پخته شده باید دارای بافت نرم، طعم و مزه عالی باشد اما در برخی موارد به دلیل برخی از مشکلات، نمی توان نان های با کیفیت تولید کرد. یکی از مشکلات نان لواش، سفتی بیش از حد خمیر آن است.

خمیرهای سفت نان لواش برابر گازهای حاصل از فعالیت تخمیری مقاومت می کنند به همین دلیل چانه نمی تواند به خوبی بالا بیاید.

از سوی دیگر، سفت بودن خمیر مانع از رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها می شود که این امر در تغییر بافت، طعم و مزه نان لواش موثر است. از دیگر مشکلاتی که به دلیل سفتی خمیر به وجود می آید می توان به ترک خوردگی نان، فشردگی بافت، کم بودن جوش و پزهای سطح نان، کاهش حجم و کیفیت نان لواش اشاره کرد. 

نان لواش

علت دولایه شدن نان 

دولایه شدن نان لواش یکی از مشکلاتی است که بسیاری از نانوایان با آن رو به رو هستند. اما برخی نیز آن را یک حسن بزرگ تلقی می کنند و بر این باور هستند که دو پوسته شدن نان نشان می دهد که خمیر مصرفی به اندازه کافی ورآمده و حالت پفکی به خود گرفته است. همچنین نشان می دهد که مخمر به اندازه کافی در خمیر وجود دارد. 

از دیگر علل دولایه شدن نان می توان به اندازه بودن میزان ترشی خمیر نان اشاره کرد. اگر درصد گلوتن در آرد زیاد باشد، باعث دو لایه شدن نان لواش می شود. با توجه به این موارد نمی توان به طور دقیق بیان کرد که آیا دو پوسته شدن نان لواش یک عیب محسوب می شود یا یک حسن بزرگ. 

اما در حالت کلی با توجه به مواردی که ذکر شد، می توان گفت دو لایه شدن نان نشان از کیفیت بالای آن دارد. به گونه ای که بسیاری از نانوایان ترجیح می دهند نان های خود را به صورت دولایه بپزند.  

سوالات متداول

آرد نان لواش دارای چه نوع ترکیباتی است؟

آردی که برای تولید این نوع محصول مورد استفاده قرار می گیرد، دارای ترکیبات پروتئین، آهن، فیبر و اسید فولیک است.

خمیر سفت نان لواش چه مشکلاتی را به دنبال دارد؟

خمیرهای سفت نان لواش برابر گازهای حاصل از فعالیت تخمیری مقاومت می کنند. به همین دلیل چانه نمی تواند به خوبی بالا بیاید.
از سوی دیگر، سفت بودن خمیر مانع از رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها می شود که این امر در تغییر بافت، طعم و مزه نان لواش موثر است.

دو پوسته شدن نان نشان دهنده چیست؟

دو پوسته شدن نان نشان می دهد که خمیر مصرفی به اندازه کافی ورآمده و حالت پفکی به خود گرفته است. همچنین نشان می دهد که مخمر به اندازه کافی در خمیر وجود دارد.

هنوز نظری وجود ندارد، اولین نفر باشید.


وارد کردن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

شما می توانید برای خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تجهیزات نانوایی شرکت اطمینان ماشین راد با مشاوران این مجموعه در ارتباط باشید.